20. september 2020

Om utskrift av bokstavene g, j, p, q og y i Visma Business

I dag skriver jeg om en litt sær problemstilling; om bokstaver som blir kappet «under streken». Det var noe som irriterte mange for lenge siden og som Visma fortalte at de ville løse med å bytte en komponent i programkoden. Det gjelder bokstavene g, j, p, q og y. Hvis du på et dokument har teksten «Tilbudet gjelder bygg 14q og oppfyller kravene i vedlegg B» så kan det bli seende slik ut på utskriften (stor font for å fremheve problemstillingen):

Leselig, men irriterende. Det er vanskelig å skille mellom g og q, mellom y og v samt mellom i og j. Jeg vet ikke hvor mange timer konsulenter hos de forskjellige Visma-partnerne har brukt på å finne en font som ikke har denne feilen – for ikke å snakke om hvorfor ikke alle har samme problem. Mistanken gikk gjerne til skrivere, drivere eller noe tvilsomt som var installert på PC’en.

Problemet er bare på utskrifter på papir; ikke synlig ved forhåndsvisning og heller ikke på pdf-filen som ble skapt samtidig. Utskrift fra pdf er helt uten dette problemet.

Og det er her hunden ligger begravet: Feilen oppstår om du skriver til printer samtidig som det lages en pdf. Det betyr at om du i Sendemåte for dokument har krysset av for både Post og E-post eller AutoInvoice, så får utskriften dette problemet. Det samme skjer om du bare velger utskrift til skriver, men i Faks og e-post behandl. (i Bedriftsopplysninger) har krysset av for at det skal lages PDF-kopier av ordredokumentene – noe vi sterkt anbefaler. Dvs. problemet oppstår ikke om du velger bildebasert PDF, men ikke gjør det. Da blir pdf-filen mye større og er vanskeligere å tolke for de som skal lese den maskinelt, slik som VDC.

Og Visma kommer ikke til å gjøre noe med det. Det kan virke provoserende på noen.

Men er det strengt tatt noe å bry seg om? Er det noen som fremdeles skriver ut ordredokumenter og sender i posten? Hvorfor skulle man gjøre det? Det måtte være for å kunne putte noen billetter til et eksklusivt arrangement el.l. sammen med tilbudet – og det håper jeg ingen gjør. Det er noe suspekt over brev i postkassa. Strengt tatt burde Posten organiseres som en avdeling i ØkoKrim.

Så får vi gjøre et unntak for de over 80 år. Som kanskje ikke har egen epost-konto. Min svigerfar fikk brev fra Oslo kommune med et for så vidt godt budskap; han var innvilget TT-kort også for neste år. Det var mye tekst i det brevet, men forfatteren hadde klart å få alt inn på en A4-side ved å bruke en fontstørrelse på 7 punkter. Selv jeg måtte ha godt lys og briller for å lese det. Av teksten fremgikk det at vilkårene for bruk var endret og at svigerfar kunne lese med om dette på … og så var det oppgitt en URL som var så lang at den brukte hele sidebredden til tross for 7 punkt font. Den siste teknologien svigerfar behersket var telefax. E-post og Internett hadde han hørt om, men slikt hadde han ikke noe forhold til. Det er ikke alltid kommunikasjon skjer på mottakerens premisser. Svigerfar som hadde drevet egen virksomhet i hele sin yrkesaktive tid, måtte ha hjelp til å innlevede egen selvangivelse. Jeg frykter den dagen det har kommet en ny teknologi som jeg ikke forstår, men som alle, myndighetene inklusive, forventer at jeg behersker.

Nok om det. De fleste vi er i dialog med er ansatte (normalt under 70 år) i andre bedrifter. Og selvfølgelig privatpersoner i alle aldre; men de fleste har epost og mange foretrekker eFaktura når faktura ikke er til å unngå. Så da er spørsmålet; hvorfor utskrift på papir når det åpenbart ikke er for å sende til kunde eller leverandør? For om det er til eget arkiv er det vel på tide å tenke at det ikke trenger å være en ringperm i hylla bak oss. Og om det er noen som virkelig har behov for et papirbasert arkiv, så er det til internt bruk – og da kan det vel ikke spille så stor rolle om fem bokstaver er barbert nedentil.

Hvis du er helt avhengig av utskrift på papir som er ubarbert, kan du ikke kombinere det med sending på E-post og/eller AutoInvoice og du må slå av det å lage pdf-kopier i Faks og e-post behandl. Pdf-kopiene kan du for så vidt lage i etterkant fra dokumentarkivet.

Jeg pleier å irritere meg over at Visma ikke retter kjente feil i VBus. At dette ikke blir rettet, synes jeg er helt greit. Jeg forstår for øvrig ikke at det er nødvendig å distribuere post annenhver dag heller. En gang i uka er nok for meg. Så kan man heller komme med et forbud mot kortere betalingsfrist enn 30 dager på faktura som distribueres med snailmail.

  

Resten av min blogg kan du lese her: frode.antun.no/VBus/blogg 

 

Frode Antun

Løsningsrådgiver

amesto

                   Solutions

m: + 47 911 46 751

e: frode.antun@amesto.no

a: Smeltedigelen 1, 0195 Oslo

w: amestosolutions.no