Oslo, 02.11.2019
VBus, versjon 14.01.1
Godot kom, snudde i døra, ble borte en stund før han dukket
opp igjen. Og ikke alt han har i sekken er like bra.
For ett år siden skrev jeg om den nye
designet i VBus; Nordic Cool 3.0 og hvordan
vinduene i Byrå-versjonen av VBus har fått et løft. Men ikke i standard VBus og
at mens vi venter (på Godot), er det ikke så
vanskelig å konvertere eksisterende vinduer til dette designet.
I august skrev jeg om ryktene om Godots ankomst.
Vel, Godot kom 16. september, men snudde i
døra (ble trukket tilbake) og dukket ikke opp igjen før 10. oktober – da som
versjon 14.01.1. Og med denne altså nye vinduer i Nordic Cool 3.0. Omsider.
De nye vinduene er ikke umiddelbart
tilgjengelig, slik de er i Byrå-versjonen. Man må kopiere de vinduene man vil
bruke fra en mappe med navnet 999. Standard layouts. Og selv om det er
gjort et godt stykke arbeid, er det noe som mangler i finish’en på noen av dem.
På noen skjermer kommer deler av sideelementene på utsiden av skjermen. Det
skal ikke så mye til for å rette opp dette på de vinduene som man ønsker å benytte,
men personlig hadde jeg ønsket meg at de var noe bedre i designet. Og på samme
måte som med de gamle standardvinduene er det fremdeles noen irriterende feil
i utvalgene, så snakk med forhandleren din før du tar dem i bruk.
Merk at på nyinstallasjonene er det de nye
vinduene som er standard vinduer.
For de som bruker EDI-klokka og legger inn
edi (eller xml) -meldinger både i IMPORTS-mappa og ORDERSR-mappa, f.eks. ved at
det legges inn endrede kundeopplysninger i IMPORTS, så har det vært ganske
irriterende at ORDERS-meldingene har blitt lest inn før IMPORTS. Vi har sett
mange kreative løsninger for å sørge for at IMPORTS-meldingene leses først – og
jeg skal ikke gå igjennom alle de fikse variantene vi har kommet over. For, fra
og med versjon 14.01.1, leser EDI-klokka IMPORTS først og de andre mappene med
ordre etterpå. Dermed er det mange kreative løsninger som kan skrotes og man
kan gjøre det som er intuitivt; legge meldinger om å opprette og/eller endre
kunder, prosjekter, produkter etc. i IMPORTS-mappa og ordrene som skal leses,
endres eller behandles i sine respektive mapper uten å tenke på
innlesningsrekkefølge.
Og så har det kommet en ny charmerende
funksjon. Om du har åpnet et vindu, gått til en bestemt side og plassert
markøren på en bestemt rad og en bestemt kolonne, så kan du høyreklikke og
velge alternativet Få delbar lenke. Denne kan du f.eks. lime inn i en
epost og når mottaker av eposten klikker på lenka, vil han eller hun (om
nødvendig starte VBus) åpne dette vinduet og plassere markøren på den linjen og
i den kolonnen som du hadde plassert markøren i (altså på stammespråket til
VBus: I det aktive sideelement, på den aktive raden og i den aktive kolonnen).
Fikst når du har spørsmål om noe du har fått øye på i VBus. Merk at du ikke kan
gjøre dette fra et vindu som ikke er lagret (evt. endret uten at endringen er
lagret). Skal du benytte deg av denne muligheten, så bør du gi beskjed til de
som oppgraderer VBus hos deg, for det må gjøre noen innstillingsendringer i
Windows for å få det til å virke, men det er fort gjort.
Selv om det er mye bra nytt i versjon
14.01.1 – les releasenotes – så er det noe som ikke er så bra. En del av de som
har sendt fakturaer til AutoInvoice har fått dem avvist av PEPPOL med en
melding som innledes med:
XML Invalid | [BR-CO-14]-Invoice total VAT amount BT-110 = Σ VAT category tax amount BT-117 ....
Det
er ikke lett å få øye på hva som er galt, men jeg anbefaler å bruke
behandlingsmåten Ikke beregn rabatt ut fra standardpris som du finner
under fanen Priser i behandlingsmåte på produkt og ordrelinje. Det er
åpenbart feil i versjon 14.01.1 at den XML som lages i noen tilfeller får med
et segment som ikke skulle være der eller har feil beløp i segmentet. Jeg skal
spare dere for detaljene om hvorfor det blir feil i enkelte tilfeller og ikke i
andre – selv til samme kunde, men det har med hvordan VBus behandler
standardprisen å gjøre.
Siden
det å endre denne behandlingsmåten faktisk også påvirker bokføringen av
fakturaen, tenker jeg det er greit å skrive noe om hva Ikke beregn rabatt ut
fra standardpris faktisk betyr i VBus: I norsk standard kontoplan er
konto 3080 Rabatter avg.pl. og 3180 Rabatter avg.fritt. Og om man bruker konto
3000 til Salg avg.pl. og 3100 Salg avg.fritt, så er det helt i henhold til
standard kontoplan.
Har
vi et produkt med pris (i Pris/rabatt-matrisen) satt til 100 så vil det
selvfølgelig være denne prisen som VBus foreslår på nye ordrelinjer. Hvis vi nå
gir 10% rabatt blir det bokført 100 til kredit på konto 3000 eller 3100 (altså
tilsvarende Beløp før rabatt) og 10 til debet på konto 3080 eller 3180 (altså
rabatten). Det er til å forstå.
Dersom
vi i stedet for å gi rabatt endrer prisen fra 100 til 90, så betrakter VBus
dette som en implisitt rabatt og bokføringen blir den samme. Til dette bruker
VBus kolonnen som heter Standardpris som tildeles samme verdi som Pris ved
oppslag i Pris/rabatt-matrisen. Du kan endre prisen, men ikke Standardpris. Og
om du endrer prisen så beregner VBus den implisitte rabatten i en kolonne som
heter Fordelte rabatter. Det er på denne måten VBus allikevel klarer å bokføre
den implisitte rabatten på rabattkontiene.
Hvis
man ikke har pris i Pris/rabatt-matrisen, så settes Standardpris til det Pris
er første gang ordren lagres. For diverseprodukter hvor prisen kalkuleres
individuelt på hver enkelt ordrelinje, kan man få nokså store forskjeller
mellom Pris og Standardpris. Det gir i slike tilfeller ingen mening å splitte
inntekten på en salgskonto og en rabattkonto. Derfor kan man sette
behandlingsmåten Ikke beregn rabatt ut fra standardpris på produkter og
ordrelinjer hvor standardberegningen ikke passer. Og det er flere VBus-brukere
som ønsker at bare eksplisitt rabatt (det som følger av Rabatt %) skal bokføres
på rabattkonti. Da setter man denne behandlingen på alle produkter.
Slik
versjon 14.01.1 lager XML til AutoInvoice, så anbefaler vi denne innstillingen
på alt som skal denne veien. Vi får tro at det kommer en versjon 14.01.2 om
ikke lenge. Alternativt må vi vente på 14.10 som kommer i desember. Men for å
sørge for at inntektene strømmer inn som de skal frem til ny versjon er
installert, så anbefaler vi altså endring i behandlingsmåten. Snakk med
forhandleren din om å legge inn en sekvens i ordrelagringsprosedyren som gjør
dette automatisk, så slipper du å tenke på det.
Resten
av min blogg kan du lese her: frode.antun.no/VBus/blogg
frode@antun.no