Første søndag i 2020

 

Historisk lager i Visma Business

Lukas, kapittel 2 – som du kanskje leste i forrige uke – innledes med disse ord: Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle…

Jeg er hverken konge eller keiser, men i dag er jeg profet: Det er i disse dager all verdens VBus-kunder leter etter lagerverdien 31. desember i fjor.

Jeg har tidligere skrevet om lageravstemming. Og jeg håper for din del at du har fulgt mine råd. Dersom du har klart avstemmingen på annet vis, vil jeg gjerne høre om det.

Dersom du ikke har gjort det, er du i det noen kaller deep shit. Alternativt har du en bevisstløs evt. lettlurt revisor. Bekvemt nok, men regn­skapet blir ikke mer korrekt av den grunn.

I femten år har jeg bedt Visma om å lage en løsning for å rapportere lager­verdien bakover i tid, fortrinnsvis UB ved hver enkelt regnskaps­periode. Jeg har snakket med enkeltpersoner i Visma som sier at de er enig i betraktningen – på prinsipielt grunnlag – at VBus og/eller Rapportering burde ha en slik løsning. Og for ordens skyld: I Visma rapportering finnes det to rapporter som heter «Lagerverdi»; den ene under Logistikk og den andre under Beta rapporter. Jeg er i hovedsak stolt av å jobbe med Visma Business, men jeg blir trist når jeg må fortelle kundene at disse to "rapportene" ikke gir noen mening overhodet. Det finnes sikkert demo-data med et par hundre transaksjoner hvor disse rapportene gir korrekt resultat, men om man flytter blikket til virksomheter som har være i drift mer enn ett år, så kan du se bort fra disse rapportene. Og er du i tvil, så bruk denne testen:

1.    Finn frem dato og periode for første og siste transaksjon.

2.    Kjør rapportene med dato/periode fra første til siste transaksjon.

3.    Kontroller at IB er null og UB er lik lagersaldo nå.

Det er ikke hyggelig å si det, men det må sies/skrives: Det er en skam at Visma fremdeles presenterer disse rapportene som menings­fulle.

Så hører det med til historien at Visma gjør det kundene ber om. Og når Visma ikke har gjort noe med dette, så er det fordi det ikke er til­strekkelig mange kunder som har bedt om det. På dette punktet er Visma nokså kynisk. For kynisk etter min opp­fatning. Jeg tenker at kunder bytter system når de ser at funksjonalitet som åpenbart burde ha vært der, ikke er der. Begrunnelsen for at funksjoner eller rapporter mangler, spiller ingen rolle for dem som velger å bytte system. Føl deg fri til å fortelle Visma (via din forhandler) hva du mener om dette.

Det er mer enn ti år siden jeg tenkte at jeg ikke kan vente lenger på Visma; kundene trenger dette. Så jeg lagde egen løsning for dette. I løpet av disse årene har jeg skrevet den om (skrevet på nytt fra bunnen av) to ganger og jeg har (fordi jeg har byttet forhandler) mistet oversikt over hvor mange kunder som har installert slik spesialløsning: HistoriskLager.

Jeg er ikke glad for å skrive det jeg nå gjør, men som jeg har sagt mange ganger til kunder og kollegaer: I valget mellom å være klar eller diplomatisk, velger jeg alltid å være klar. Også når det er ubehagelig å være klar. Og når det gjelder lojalitet, så kommer lojalitet til kunder foran lojalitet både til Visma og egen arbeids­giver. Bad luck for noen. Bra for flere.

 

Resten av min blogg kan du lese her: frode.antun.no/VBus/blogg 

 

Frode Antun

Løsningsrådgiver

m: + 47 911 46 751

e: frode.antun@amesto.no

a: Smeltedigelen 1, 0195 Oslo

w: amestosolutions.no